Nalehko Fest 2023

Původní plán docvaknou zbytek Krušných hor vzal díky mé (ne)formě za své. S Honzou jsme se shodli, že vyrazit do Liberce na 4.ročník Nalehko festu pořádaného Petrem Koskem a jeho týmem z Nalehko.com bude více než dobrá alternativa, kde i trocha toho outdooru bude:)

V sobotu ráno bereme první možný bus do Liberce. Do Kulturního centra Vratislavice, kde se festival koná nás pohodlně za 10 minut z centra dopraví tramvaj č.11.

Od 10:00 je na programu první z bloku přednášek. A hnedka je to Norsko. Uvnitř panuje pohodová, rodinná atmosféra. Dají se nakoupit za dobré ceny věci od Nalehko a zájem účastníků je velký.

Po první přednášce jdeme s Honzou na kávu a bábovku, kterou servíruje bar nahoře. Oboje je skvělé. Konzumujeme venku a házíme oko na vystavené stany a tarpy. Venku se zatahuje obloha, což mi připomene, že jsem nechal doma nepromokavou bundu.

Druhá přednáška je v režii cestovatele Pavla Svobody. Pavel jede jako uragán. Skoro dvouhodinová smršť baví všechny v sále. Průřez z cest za poslední roky ukazuje krásu a nádheru Peru, Laponska, Indie či Gruzie. Pavel to na nás chrlí. Vtipy a zábavné momenty, kterými prokládá své vyprávění dělají jedinečnou atmosféru v sále. Dostane se mu po právu největšího aplausu z celého dne.

Po téhle přednášce jdeme s Honzou pro změnu na pivo. Plzeň není vůbec špatná. Chceme zkusit pizzerii v sádlišti kousek od centra. Bohužel na místě zjistíme, že je zavřeno. Vracíme se zpět a dáme si minestrone na baru. Dobrá je to volba.

Po Monice Klemšové, která představila svou cestu na paddleboardu po Yukonu přichází na scénu řízek jak sviň – Martin Zhor. Tenhle borec běhá v horách strašný dardy. Drží několik rekordů. Ale skromnost je to, co ho zdobí. Parádní přednáška narvaná zajímavými momenty jeho běžecké a sportovní kariéry včetně neuvěřitelných čísel. To, co co jsem si z Martinovy přednášky odnášel, byla pokora k horám, přírodě a vytrvalost a nezdolnost při tréninku.

Po Martinově přednášce zkusíme restauraci Svoboda nedaleko od fesťáku. Bohužel o víkendu nevaří, ale paní vrchní nám mile poradí restauraci, kterou jsme minuli. Restaurace Svoboda je plná místních štamgastů. Atmosférou to nemá daleko k Severce v seriálu Most!

Po večeři se vracíme na místo činu. Ještě než dojdeme na poslední z přednášek, opraví mi Matyáš Škvor v zašívacím koutku (koutek byl k dispozici po celé dva dny festivalu) popruh na batohu, z čehož mám maximální radost. Matyáš byl milý a bylo vidět, že ho práce/koníček baví. Ještě jednou díky, Matyáši.

Poslední přednáškou, ze které stihneme poslední cca třetinu, je paraglding a přelet Nového Zélandu v podání Juraje Koreňa. Ani já, ani Honza nelétáme, ale tohle je mega zábavné a poučné zároveň. Juraj vypráví o svém pokusu. Přidává zajímavé poznatky z létání a orientaci v meteorologii a celé do toho sype špetku vtipu. Dohromady se u jeho přednášky bavíme a nejsme v sále jediní. Parádní třešnička na závěr.

Po konci se přemístíme na afterparty do kavárny v přízemí. Pan DJ hraje. Zbytek návštěvníků povídá a konzumuje pivko vínko. Tak jako celý den, i tady to jede na vlně pohodové atmosféry a hezkého večera. Plznička má dobrou teplotu.

Před půlnocí se vydáváme vstříc stanovému městečku, kam musíme zdolat pár výškových metrů. Nachází se na vrcholu, na startu single trailu. Stan se podaří po chvíli postavit. Ulehneme a začne pršet. Prší a fouká celou noc. Za stan jsme nakonec rádi, přestože není ultralight:)

Nedělní ráno a výhled na Vratislavice jsou jedním z highlightů. Dost se přes noc okosilo. Vytahuju i péřovku. Pobalíme a jdeme do kavárny na snídani. Festival pokračuje 3 přednáškami včetně skvělé Pavlíny Adam a jejího Great Himalya Trailu (GHT), jejíž přednášku o GHT jsme s Honzou navštívili v BioOku loni na podzim.

Po snídani se loučíme s festivalem a mašírujeme na bus směr Praha.

Co se nám na festivalu líbilo a proč bychom se vrátili:

+ rodinná atmosféra

+ počet návštěvníků tak akorát – bez front na záchody, malé fronty na jídlo a pití (fakt chvilka, která se dala vystát:)

+ výborně poskládaný program, kde si našel každý od něčeho trochu. Nuda fakt nehrozila.

+ dobrý catering v podání baru a kavárny Bez konceptu 101010 (výborný kafe)

+ opravný koutek v podání laskavého Matyáše Škvora

+ fesťák pro všechny věkové skupiny, kdy se nemusíš bát vzít i děti

+ fajn stanové městečko a možnost zdarma přespat na vrcholu kousek od místa dění

+ dobrá dopravní dostupnost (busem z Prahy + MHD Liberec = krása)